Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2013

Πρωταγόρας 6η ενότητα

ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΓΚΑΔΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ 6

η παιδευτική σημασία της τιμωρίας ως απόδειξη του διδακτού της αρετής

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Σε αυτή την περίπτωση ο καθένας θυμώνει με τον καθένα και τον συμβουλεύει , επειδή κατά τη γνώμη του η αρετή αποκτιέται ολοφάνερα με επιμέλεια και μάθηση ,αν πράγματι θέλεις Σωκράτη , να καταλάβεις τι σημαίνει επιτέλους το να τιμωρεί κανείς αυτούς που αδικούν , αυτό το ίδιο θα σε διδάξει ότι οι άνθρωποι βέβαια πιστεύουν πως η αρετή είναι κάτι που μπορεί να αποκτηθεί .Γιατί κανένας δεν τιμωρεί αυτούς που αδικούν έχοντας το νου του σε αυτό και εξαιτίας αυτού , δηλαδή  εξαιτίας του ότι κάποιος αδίκησε , εκτός αν κάποιος εκδικείται ασυλλόγιστα , όπως ακριβώς ένα θηρίο και αυτός που επιχειρεί να τιμωρεί σύμφωνα με τη λογική δεν παίρνει εκδίκηση για το αδίκημα που έχει διαπραχθεί – γιατί αυτό που διαπράχθηκε δε θα μπορούσε βέβαια να το κάνει να μην έχει γίνει – αλλά για το μέλλον δηλαδή για να μην αδικήσει ξανά ούτε αυτός ο ίδιος που αδίκησε ούτε κανένας άλλος , που είδε ότι αυτός τιμωρήθηκε και αφού κάνει τέτοιες σκέψεις πιστεύει ότι είναι δυνατόν να διδαχτεί η αρετή βέβαια τιμωρεί για να αποτραπεί επανάληψη της αδικίας .Αυτή λοιπόν τη γνώμη έχουν όλοι όσοι ακριβώς επιβάλλουν τιμωρίες και στην ιδιωτική και στη δημόσια ζωή και τιμωρούν για εκδίκηση και για σωφρονισμό όποιους νομίζουν ότι αδικούν και οι άλλοι άνθρωποι και προπαντός οι Αθηναίοι , οι συμπολίτες σου , επομένως σύμφωνα με αυτές τις σκέψεις και οι Αθηναίοι είναι από αυτούς που πιστεύουν ότι η αρετή μπορεί να αποκτηθεί και να διδαχτεί . Ότι λοιπόν δικαιολογημένα δέχονται οι συμπολίτες σου και τον χαλκιά και τον τσαγκάρη να δίνει συμβουλές για τα πολιτικά και ότι νομίζουν πως η αρετή μπορεί να διδαχτεί και να αποκτηθεί , σου το έχω αποδείξει ,Σωκράτη ,ικανοποιητικά όπως τουλάχιστον μου φαίνεται.



  1. Στην προκειμένη περίπτωση η ποινή έχει σωφρονιστικό και όχι κατασταλτικό, εκδικητικό σκοπό. Η θέση αυτή του Πρωταγόρα αποτελεί πράγματι ρηξικέλευθη καινοτομία για την εποχή του , δεδομένου ότι η τιμωρία θεωρείται κατά την κοινή αντίληψη ως ανταπόδοση για την αδικία ή το έγκλημα που διαπράχθηκε. Ο Πρωταγόρας δίνει προφανώς παιδαγωγικό- τελεολογικό περιεχόμενο στο γεγονός της τιμωρίας – κάτι που στα νεότερα χρόνια έχει αναχθεί σε ένα είδος επιστημονικής αρχής.
  2. Η τιμωρία δηλαδή επιβάλλεται για να μην επαναληφθεί και στο μέλλον η παρανομία. Με άλλα λόγια , για να συνετιστεί ο άδικος και να παραδειγματιστούν οι υπόλοιποι.
  3. Η ποινή δηλαδή επιβάλλεται ως μέσο διορθωτικό και ποτέ για λόγους αντεκδίκησης και τυφλής σκληρότητας
  4. )(ιδία) για παράδειγμα οι γονείς στα παιδιά τους, οι δάσκαλοι στους μαθητές.        (δημοσία) για παράδειγμα τα διάφορα δικαστήρια
  5. Ο Πρωταγόρας αναφέρεται στους συμπολίτες του Σωκράτη με έναν τόνο αυταρέσκειας και έπαρσης. Η επιχειρηματολογία του βρίσκει ερείσματα στην ίδια την Αθήνα, την πατρίδα του συνομιλητή του, πώς είναι δυνατόν να αμφισβητηθεί.
  6. Στο σημείο αυτό ο Πρωταγόρας υπογραμμίζει πως και οι Αθηναίοι ανήκουν σε εκείνους που πιστεύουν ότι η αρετή είναι αντικείμενο προετοιμασίας και διδαχής.
  7. Προφανώς ο Πρωταγόρας χρησιμοποιεί τις λέξεις που είχε χρησιμοποιήσει ο Σωκράτης προηγουμένως.
  8. Εδώ ο Πρωταγόρας δηλώνει με έμφαση ότι έχει αποδείξει και μάλιστα ικανοποιητικά στο Σωκράτη πως η αρετή είναι διδακτή.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.