Τετάρτη 8 Ιουνίου 2011

αλλοτρίωση-καταναλωτισμός

4η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
                       Σενάριο μαθήματος

Ταυτότητα

Τίτλος: Αλλοτρίωση-Καταναλωτισμός

Δημιουργός: Μαρία Μοσχά

Διδακτικό αντικείμενο: Νέα Ελληνική Γλώσσα.

Διδακτική ενότητα: Διευκρίνιση των εννοιών Αλλοτρίωση και Καταναλωτισμός

Τάξη: Γ΄Λυκείου.  Τμήμα:Γ2   Δύναμη τάξης:21

Χρονική διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες.

Τόπος: Σχολικό εργαστήριο.

Προυποθέσεις υλοποίησης για δάσκαλο και μαθητή:
·        Ευελιξία ωρολόγιου σχολικού προγράμματος.
·        Εξοικείωση με την ομαδοσυνεργατική μάθηση.
·        Εξοικείωση των μαθητών με τον επεξεργαστή κειμένου.
·        Εξοικείωση των μαθητών με φυλλομετρητή.
·        Εξοικείωση των μαθητών με το περιβάλλον της πύλης για την ελληνική γλώσσα.

Σύντομη περίληψη: Οι μαθητές με αφορμή το κείμενο του Τερζάκη στο σχολικό εγχειρίδιο θα προσεγγίσουν δυο σημαντικές έννοιες: την αλλοτρίωση και τον καταναλωτισμό. Θα γίνει προσπάθεια να γνωρίσουν τις έννοιες αυτές μέσα από τα ηλεκτρονικά λεξικά και τα σώματα κειμένων και στη συνέχεια να προβληματιστούν και να προβούν σε περίληψη και σύνταξη παραγράφου.

Στόχοι:
Γνωστικοί
1.    Να αντιληφθούν την έννοια της αλλοτρίωσης και του καταναλωτισμού.
2.    Να προβληματιστούν για τις διαφορετικές εκφάνσεις της αλλοτρίωσης στη σύγχρονη κοινωνία.
3.    Να προσεγγίσουν τις συγκεκριμένες έννοιες μέσα από σώματα κειμένων.
4.    Να ασκηθούν στην περίληψη κειμένου.
5.    Να ασκηθούν στησύνταξη παραγράφου.
Παιδαγωγικοί
1.        Να αποκτήσουν οι μαθητές δεξιότητες συνεργατικής μάθησης.
2.        Να καλλιεργήσουν την κριτική τους ικανότητα μέσα από την αξιολόγηση πληροφοριών και τη σύγκριση εργασιών.
3.        Να προσεγγίσουν τη γνώση ενεργώντας και διερευνώντας μέσω κριτικής αναζήτησης.
4.        Να ασκηθούν στη συμπαραγωγή κειμένου.
Τεχνολογικοί
1.        Να ασκηθούν οι μαθητές στην αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο.
2.        Να ασκηθούν στην επεξεργασία κειμένου.
3.        Να ασκηθούν στην επιλογή και αξιολόγηση των παρεχόμενων πληροφοριών.
4.        Να εξοικειωθούν με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και την επισύναψη κειμένου.

Λεπτομερής Περιγραφή

Μεθοδολογία

Οι μαθητές εργάζονται χωρισμένοι σε ομάδες με τη διακριτική καθοδήγηση της εκπαιδευτικού προσπαθώντας να αποκτήσουν τη γνώση (διερευνητική μάθηση) και να οικοδομήσουν τη νέα γνώση στην ήδη υπάρχουσα (εποικοδομιστική μάθηση).

Οργάνωση της τάξης

Η τάξη στην οποία πρόκειται να εφαρμοστεί αποτελείται από 21 μαθητές. Θα χωριστούν σε 5 ομάδες ( Τέσσερις ομάδες αποτελούνται από 4 μαθητές και μια από 5. Οι ομάδες αυτές έχουν χωριστεί με κριτήριο την επιθυμία των μαθητών, έχουν ήδη εργαστεί στο παρελθόν και λειτούργησαν ικανοποιητικά). Κάθε ομάδα είναι ενδεχόμενο να χωριστεί σε υποομάδες για την επίτευξη του φύλλου εργασίας.
 Κάθε ομάδα θα έχει στη διάθεσή της 2 Η/Υ εκτός από την τελευταία που θα έχει 3.

1η ώρα: Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και τους δίνονται τα φύλλα εργασίας σε ηλεκτρονικό αρχείο. Καλό θα ήταν να έχει προηγηθεί μια εξοικείωση των μαθητών με το ηλεκτρονικό περιβάλλον της «Πύλης για την ελληνική γλώσσα», τα ηλεκτρονικά λεξικά, την αναζήτηση σε αυτά και την αναζήτηση στα σώματα κειμένων. Αρχικά οι μαθητές θα πρέπει να ανατρέξουν στα ηλεκτρονικά λεξικά της Πύλης και να αναζητήσουν τον ορισμό των εννοιών «αλλοτρίωση» και «καταναλωτισμός». Στη συνέχεια θα πρέπει με τη βοήθεια της μηχανής αναζήτησης να βρουν την εικόνα που νομίζουν ότι αποδίδει καλύτερα την έννοια της αλλοτρίωσης και του καταναλωτισμού. Έπειτα κάθε ομάδα θα πρέπει να ανατρέξει στο ιστολόγιο της εκπαιδευτικού , όπου με τη βοήθεια των εργαλείων εννοιολογικής χαρτογράφησης έχουν εντοπιστεί οι εκφάνσεις της έννοιας της αλλοτρίωσης στη σύγχρονη κοινωνία. Κάθε ομάδα θα αναλάβει να συντάξει μια παράγραφο για τις πέντε διαφορετικές εκφάνσεις της αλλοτρίωσης: η πρώτη ομάδα την αλλοτρίωση στην εργασία, η δεύτερη την αλλοτρίωση στην πολιτική, η τρίτη την αλλοτρίωση στις διαπροσωπικές σχέσεις, η τέταρτη την αλλοτρίωση στην παιδεία και η τελευταία την αλλοτρίωση στην κοινωνία.Οι μαθητές θα αποθηκεύσουν την εργασία τους σε έγγραφο επεξεργαστή κειμένου.
2η ώρα: Οι μαθητές πάλι χωρισμένοι σε ομάδες θα έρθουν σε επαφή με σώματα κειμένων που αφορούν την έννοια του καταναλωτισμού. Οι πρώτες δυο ομάδες έρχονται σε επαφή με κείμενα που βρίσκονται στα σώματα κειμένων της Πύλης και προέρχονται από την εφημερίδα «Μακεδονία». Οι άλλες τρεις ομάδες έρχονται σε επαφή με κείμενα που προέρχονται από το ψηφιακό αρχείο της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία». Η τελευταία ομάδα έρχεται σε επαφή με ένα εκτενές κείμενο εννέα παραγράφων, γιατί αποτελείται από περισσότερα άτομα(5).Όλες οι ομάδες θα προβούν σε περίληψη κειμένου.Οι μαθητές θα αποθηκεύσουν τις  εργασίες τους σε έγγραφο στο word και στη συνέχεια θα τις αποστείλουν στο mail της εκπαιδευτικού. Κάθε ομάδα μπορεί να έχει δημιουργήσει από πριν (από προηγούμενη εργασία) έναν λογαριασμό στη google ή μπορεί να δημιουργήσει εκείνη τη στιγμή.
Ο ρόλος του διδάσκοντα είναι επικουρικός και βοηθητικός σε όλη τη διάρκεια παρακολουθώντας και ενθαρρύνοντας τους μαθητές αλλά και φροντίζοντας κάθε ομάδα να κατανέμει τις εργασίες ισότιμα στα μέλη της.

Αξιολόγηση

Πραγματοποιείται και από την εκπαιδευτικό και από τους μαθητές με γνώμονα την ανταπόκριση των μαθητών στους στόχους που έχουν τεθεί αλλά και τις απαντήσεις στα φύλλα εργασίας (ετεροαξιολόγηση- αυτοαξιολόγηση).

Κριτική
 Κατά την εφαρμογή κάποιες ομάδες δεν ανταποκρίθηκαν στα χρονικά όρια.

Δικτυογραφία

Φύλλα εργασίας

ΟΜΑΔΑ Α
Α. Αφού ανατρέξετε στην παρακάτω διεύθυνση να αναζητήσετε την ερμηνεία των όρων αλλοτρίωση και καταναλωτισμός http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html
 Στη συνέχεια να επιλέξετε από μια εικόνα  από την παρακάτω διεύθυνση http://www.google.gr/
 η οποία για σας εκφράζει τις έννοιες αυτές.

Β. Στην παρακάτω διεύθυνση http://mmosxa.blogspot.com/2011_03_01_archive.html βλέπετε κάποιες από τις εκφάνσεις της αλλοτρίωσης στη σύγχρονη κοινωνία. Να γράψετε μια παράγραφο για την αλλοτρίωση στην εργασία.

Μπορείτε να δείτε τα σώματα κειμένων στα οποία εμφανίζεται η λέξη καταναλωτισμός. Αφού διαβάσετε το δεύτερο κείμενο από αυτά που εμφανίζονται http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/corpora/corpora/content.html?t=1,311&h=42197&l=6566#pinpoint να συντάξετε μια περίληψη του κειμένου.

Οι απαντήσεις σας θα αποσταλούν ηλεκτρονικά στη διεύθυνση m.mosxa@gmail.com

ΟΜΑΔΑ Β
Α. Αφού ανατρέξετε στην παρακάτω διεύθυνση να αναζητήσετε την ερμηνεία των όρων αλλοτρίωση και καταναλωτισμός http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html
 Στη συνέχεια να επιλέξετε από μια εικόνα  από την παρακάτω διεύθυνση http://www.google.gr/
 η οποία για σας εκφράζει τις έννοιες αυτές.

Β. Στην παρακάτω διεύθυνση http://mmosxa.blogspot.com/2011_03_01_archive.html βλέπετε κάποιες από τις εκφάνσεις της αλλοτρίωσης στη σύγχρονη κοινωνία. Να γράψετε μια παράγραφο για την αλλοτρίωση στην πολιτική.

Μπορείτε να δείτε τα σώματα κειμένων στα οποία εμφανίζεται η λέξη καταναλωτισμός. Αφού διαβάσετε το πρώτο κείμενο από αυτά που εμφανίζονται http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/corpora/corpora/content.html?t=1,54&h=42197&l=822#pinpoint να συντάξετε μια περίληψη του κειμένου.

Οι απαντήσεις σας θα αποσταλούν ηλεκτρονικά στη διεύθυνση m.mosxa@gmail.com


ΟΜΑΔΑ Γ
Α. Αφού ανατρέξετε στην παρακάτω διεύθυνση να αναζητήσετε την ερμηνεία των όρων αλλοτρίωση και καταναλωτισμός http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html
 Στη συνέχεια να επιλέξετε από μια εικόνα  από την παρακάτω διεύθυνση http://www.google.gr/
 η οποία για σας εκφράζει τις έννοιες αυτές.

Β. Στην παρακάτω διεύθυνση http://mmosxa.blogspot.com/2011_03_01_archive.html βλέπετε κάποιες από τις εκφάνσεις της αλλοτρίωσης στη σύγχρονη κοινωνία. Να γράψετε μια παράγραφο για την αλλοτρίωση στις διαπροσωπικές σχέσεις.

Μπορείτε να δείτε τα κείμενα στα οποία εμφανίζεται η λέξη καταναλωτισμός στο αρχείο της εφημερίδας ελευθεροτυπία. Αφού διαβάσετε το κείμενο  http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=130686
Να συντάξετε μια περίληψη του κειμένου.

Οι απαντήσεις σας θα αποσταλούν ηλεκτρονικά στη διεύθυνση m.mosxa@gmail.com


ΟΜΑΔΑ Δ
Α. Αφού ανατρέξετε στην παρακάτω διεύθυνση να αναζητήσετε την ερμηνεία των όρων αλλοτρίωση και καταναλωτισμός http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html
 Στη συνέχεια να επιλέξετε από μια εικόνα  από την παρακάτω διεύθυνση http://www.google.gr/
 η οποία για σας εκφράζει τις έννοιες αυτές.

Β. Στην παρακάτω διεύθυνση http://mmosxa.blogspot.com/2011_03_01_archive.html βλέπετε κάποιες από τις εκφάνσεις της αλλοτρίωσης στη σύγχρονη κοινωνία. Να γράψετε μια παράγραφο για την αλλοτρίωση στην παιδεία.

Μπορείτε να δείτε τα κείμενα στα οποία εμφανίζεται η λέξη καταναλωτισμός στο αρχείο της εφημερίδας ελευθεροτυπία. Αφού διαβάσετε το κείμενο  http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=19480
Να συντάξετε μια περίληψη του κειμένου.

Οι απαντήσεις σας θα αποσταλούν ηλεκτρονικά στη διεύθυνση m.mosxa@gmail.com


ΟΜΑΔΑ Ε
Α. Αφού ανατρέξετε στην παρακάτω διεύθυνση να αναζητήσετε την ερμηνεία των όρων αλλοτρίωση και καταναλωτισμός http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html
 Στη συνέχεια να επιλέξετε από μια εικόνα  από την παρακάτω διεύθυνση http://www.google.gr/
 η οποία για σας εκφράζει τις έννοιες αυτές.

Β. Στην παρακάτω διεύθυνση http://mmosxa.blogspot.com/2011_03_01_archive.html βλέπετε κάποιες από τις εκφάνσεις της αλλοτρίωσης στη σύγχρονη κοινωνία. Να γράψετε μια παράγραφο για την αλλοτρίωση στην κοινωνία.

Μπορείτε να δείτε τα κείμενα στα οποία εμφανίζεται η λέξη καταναλωτισμός στο αρχείο της εφημερίδας ελευθεροτυπία. Αφού διαβάσετε το κείμενο http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=99588
Να συντάξετε μια περίληψη του κειμένου.

Οι απαντήσεις σας θα αποσταλούν ηλεκτρονικά στη διεύθυνση m.mosxa@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.