Σάββατο 4 Ιουνίου 2011

Τα πάθη του εμφυλίου

3η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
                       Σενάριο μαθήματος

Ταυτότητα

Τίτλος: “Τα πάθη του εμφυλίου»

Δημιουργός: Μαρία Μοσχά

Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνικά.

Διδακτική ενότητα: Θουκυδίδη, βιβλίο 3, κεφ. 81(επανάληψη).

Τάξη: Α΄Λυκείου.  Τμήμα:Α4   Δύναμη τάξης:22

Χρονική διάρκεια: 4 διδακτικές ώρες.

Τόπος: Σχολικό εργαστήριο.

Προυποθέσεις υλοποίησης για δάσκαλο και μαθητή:
·        Ευελιξία ωρολόγιου σχολικού προγράμματος.
·        Εξοικείωση με την ομαδοσυνεργατική μάθηση.
·        Εξοικείωση των μαθητών με τον επεξεργαστή κειμένου.
·        Εξοικείωση των μαθητών με το λογισμικό παρουσίασης.
·        Εξοικείωση των μαθητών με φυλλομετρητή.
·        Εξοικείωση των μαθητών με μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο.

Σύντομη περίληψη: Οι μαθητές με αφορμή την περιγραφή του εμφυλίου στο σχολικό εγχειρίδιο θα προσεγγίσουν την έννοια του εμφυλίου πολέμου, θα ερευνήσουν τους εμφυλίους πολέμους που γνώρισε η Ελλάδα, θα έρθουν σε επαφή και με εμφυλίους πολέμους που έχουν διεξαχθεί στο διεθνή χώρο, θα παρουσιάσουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους με λογισμικό παρουσίασης και θα εκφράσουν την άποψή τους για τον εμφύλιο πόλεμο και τον πόλεμο γενικά.

Στόχοι:
Γνωστικοί
1.        Να γνωρίσουν σε βασικές γραμμές τους εμφυλίους πολέμους που βάρυναν την Ελλάδα στο παρελθόν.
2.        Να προβληματιστούν για τα αίτια αλλά και για τις συνέπειες των εμφυλίων πολέμων.
3.        Να έρθουν σε επαφή με εμφυλίους πολέμους που συγκλόνισαν τη διεθνή κοινότητα.
4.        Να προβληματιστούν αλλά και να αντιδράσουν δημιουργικά απέναντι στον πόλεμο.
5.        Να ασκηθούν στη συντόμευση κειμένου και στην επιλογή πληροφοριών.
6.        Να ασκηθούν στη σύνταξη παραγράφου.
7.        Να αναπτύξουν δεξιότητες δημιουργικής γραφής.
Παιδαγωγικοί
1.        Να αποκτήσουν οι μαθητές δεξιότητες συνεργατικής μάθησης.
2.        Να καλλιεργήσουν την κριτική τους ικανότητα μέσα από την αξιολόγηση πληροφοριών και τη σύγκριση εργασιών.
3.        Να προσεγγίσουν τη γνώση ενεργώντας και διερευνώντας μέσω κριτικής αναζήτησης.
4.        Να ασκηθούν στη συμπαραγωγή κειμένου.
5.        Να αναπτύξουν δεξιότητες που ενισχύουν τη δημιουργικότητα και καλλιεργούν τη φαντασία.
Τεχνολογικοί
1.        Να ασκηθούν οι μαθητές στην αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο.
2.        Να ασκηθούν στην επεξεργασία κειμένου.
3.        Να ασκηθούν στο λογισμικό παρουσίασης.
4.        Να ασκηθούν στην επιλογή και αξιολόγηση των παρεχόμενων πληροφοριών.

Λεπτομερής Περιγραφή

Μεθοδολογία

Οι μαθητές εργάζονται χωρισμένοι σε ομάδες με τη διακριτική καθοδήγηση της εκπαιδευτικού προσπαθώντας να αποκτήσουν τη γνώση (διερευνητική μάθηση) και να οικοδομήσουν τη νέα γνώση στην ήδη υπάρχουσα (εποικοδομηστική μάθηση).

Οργάνωση της τάξης

Η τάξη στην οποία πρόκειται να εφαρμοστεί αποτελείται από 22 μαθητές. Θα χωριστούν σε 5 ομάδες (Τρεις των 4 ατόμων, μια με 3 και μια με 6.  Οι ομάδες αυτές έχουν χωριστεί με κριτήριο την επιθυμία των μαθητών, έχουν ήδη εργαστεί στο παρελθόν και λειτούργησαν ικανοποιητικά). Κάθε ομάδα είναι ενδεχόμενο να χωριστεί σε υποομάδες για την επίτευξη του φύλλου εργασίας.
 Κάθε ομάδα θα έχει στη διάθεσή της 2 Η/Υ εκτός από την τελευταία που θα έχει 3.

  1η ώρα: Οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες και θα τους δοθεί σε ηλεκτρονικό αρχείο το φύλλο εργασίας. . Η ομάδα των 6 ατόμων θα αποτελέσει την ομάδα Α και η ομάδα των τριών την ομάδα Β. Όλες οι ομάδες αρχικά θα πρέπει να ανατρέξουν στην ιστοσελίδα της Βικιπέδια για να αποσαφηνιστεί ο όρος εμφύλιος πόλεμος. Στη συνέχεια τους δίνονται ιστοσελίδες όπου κάθε ομάδα  θα προσπαθήσει να συγκεντρώσει στοιχεία που αφορούν τους ελληνικούς εμφυλίους, η πρώτη ομάδα θα ασχοληθεί με τον Πελοποννησιακό πόλεμο, η δεύτερη και η Τρίτη με τον εμφύλιο κατά τη διάρκεια της επανάστασης του 1821 και η τέταρτη και η πέμπτη με τον εμφύλιο του 1945-1949. Η συγκέντρωση των στοιχείων θα γίνει με βάση τις ερωτήσεις που έχουν δοθεί. Οι απαντήσεις των μαθητών θα δοθούν με λογισμικό παρουσίασης και θα αποσταλούν ηλεκτρονικά στην εκπαιδευτικό.
  2η ώρα: Οι μαθητές θα αναζητήσουν στοιχεία που αφορούν εμφυλίους που έχουν συγκλονίσει το διεθνή χώρο, η πρώτη ομάδα τον αμερικανικό εμφύλιο, η δεύτερη τον ισπανικό, η τρίτη τον εμφύλιο στο Σουδάν, η τέταρτη τον εμφύλιο στην Κολομβία και η Πέμπτη τον εμφύλιο στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Στη συνέχεια οι μαθητές καλούνται να συντάξουν ομαδικά μια παράγραφο με ό,τι πιστεύουν αυτοί πως πρέπει να μάθουν οι συμμαθητές τους για το συγκεκριμένο πόλεμο. Το κείμενο θα αποθηκευτεί σε αρχείο επεξεργαστή και θα αποσταλεί ηλεκτρονικά στην εκπαιδευτικό.
  3η ώρα: Οι μαθητές θα πρέπει να επιλέξουν πώς θα υλοποιήσουν μια αντιπολεμική καμπάνια : ή θα αναζητήσουν εικόνες/πίνακες ζωγραφικής με αντιπολεμικό περιεχόμενο και θα γράψουν ένα σλόγκαν ή θα γράψουν ποιήμα ή πεζό με ανάλογο περιεχόμενο και θα το οπτικοποιήσουν σε αρχείο παρουσίασης.
  4η ώρα: Οι ομάδες θα παρουσιάσουν τις εργασίες τους στην ολομέλεια και θα συζητηθεί το αποτέλεσμα.
  Το τελικό αποτέλεσμα θα μπορούσε να παρουσιαστεί ενδεχομένως στο ιστολόγιο της τάξης, εφόσον υπάρχει ή να αποτελέσει αφορμή για τη σύνθεσή του από τους μαθητές έτσι να υπάρχει ένας χώρος ανάρτησης των εργασιών τους.
 Ο ρόλος του διδάσκοντα είναι επικουρικός και βοηθητικός σε όλη τη διάρκεια παρακολουθώντας και ενθαρρύνοντας τους μαθητές αλλά και φροντίζοντας κάθε ομάδα να κατανέμει τις εργασίες ισότιμα στα μέλη της.

Αξιολόγηση

Πραγματοποιείται και από την εκπαιδευτικό και από τους μαθητές με γνώμονα την ανταπόκριση των μαθητών στους στόχους που έχουν τεθεί αλλά και τις απαντήσεις στα φύλλα εργασίας (ετεροαξιολόγηση- αυτοαξιολόγηση).

Κριτική
 Κατά την εφαρμογή κάποιες ομάδες δεν ανταποκρίθηκαν στα χρονικά όρια.

Δικτυογραφία
http://el.wikipedia.org/

Φύλλα εργασίας

ΟΜΑΔΑ Α
Α.Αρχικά φροντίστε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BC%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82 για να αποσαφηνίσετε την έννοια εμφύλιος πόλεμος.

Β.Στη συνέχεια, ανατρέξετε στις ιστοσελίδες http://www.ime.gr/chronos/05/gr/politics/index_200.html


και προσπαθήστε να απαντήσετε  σε αρχείο  power point στις ερωτήσεις:
1.Πότε και ανάμεσα σε ποιους έγινε ο πελλοπονησιακός πόλεμος;
2. Ποια ήταν τα αίτια;
3. Ποια γεγονότα αυτού του πολέμου θεωρείτε ότι καταδεικνύουν την ανθρώπινη εξαθλείωση;

Γ. Επειτα, αφού ανατρέξετε στις παρακάτω ιστοσελίδες γράψτε σε μια παράγραφο σε αρχείο word όσα πιστεύετε ότι αξίζει να μάθουν οι συμμαθητές σας για τον αμερικανικό εμφύλιο



Δ.Αν υποθέσουμε ότι σας έχει ανατεθεί η υλοποίηση μιας αντιπολεμικής καμπάνιας προσπαθήστε να την πραγματοποιήσετε 1.είτε επιλέγοντας εικόνα ή ζωγραφικό πίνακα και γράφοντας ένα σλόγκαν
2. είτε οπτικοποιώντας σε αρχείο power point ένα δικό σας κείμενο (ποιήμα ή πεζό).
 Θα σας βοηθήσει στην επιλογή εικόνας η μηχανή αναζήτησης http://www.google.gr/
αν επιλέξετε εικόνα.



ΟΜΑΔΑ Β
Α.Αρχικά φροντίστε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BC%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82 για να αποσαφηνίσετε την έννοια εμφύλιος πόλεμος.


Β.Στη συνέχεια, ανατρέξετε στις ιστοσελίδες


                              
να παρουσιάσετε σε ένα αρχείο power point
1. Πότε έγινε ο εμφύλιος της επανάστασης;
2. Ποια ήταν τα αίτια και οι αντιμαχόμενες πλευρές;

Γ. ΄Επειτα, αφού ανατρέξετε στις παρακάτω ιστοσελίδες γράψτε σε μια παράγραφο σε αρχείο word όσα πιστεύετε ότι αξίζει να μάθουν οι συμμαθητές σας για τον ισπανικό εμφύλιο



Δ.Αν υποθέσουμε ότι σας έχει ανατεθεί η υλοποίηση μιας αντιπολεμικής καμπάνιας προσπαθήστε να την πραγματοποιήσετε 1.είτε επιλέγοντας εικόνα ή ζωγραφικό πίνακα και γράφοντας ένα σλόγκαν
2. είτε οπτικοποιώντας σε αρχείο power point ένα δικό σας κείμενο (ποιήμα ή πεζό).
 Θα σας βοηθήσει στην επιλογή εικόνας η μηχανή αναζήτησης http://www.google.gr/
αν επιλέξετε εικόνα.

ΟΜΑΔΑ Γ

Α.Αρχικά φροντίστε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BC%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82 για να αποσαφηνίσετε την έννοια εμφύλιος πόλεμος.

Β.Στη συνέχεια, ανατρέξετε στις ιστοσελίδες



και παρουσιάστε σε ένα αρχείο power point
1.    Ποιες ήταν οι συνέπειες του εμφυλίου για τον αγώνα;
2.    Πότε και κάτω από ποιες συνθήκες έληξε;

 Γ. ΄Επειτα, αφού ανατρέξετε στις παρακάτω ιστοσελίδες γράψτε σε μια παράγραφο σε αρχείο word όσα πιστεύετε ότι αξίζει να μάθουν οι συμμαθητές σας για τους εμφυλίους πολέμους στο Σουδάν



Δ.Αν υποθέσουμε ότι σας έχει ανατεθεί η υλοποίηση μιας αντιπολεμικής καμπάνιας προσπαθήστε να την πραγματοποιήσετε 1.είτε επιλέγοντας εικόνα ή ζωγραφικό πίνακα και γράφοντας ένα σλόγκαν
2. είτε οπτικοποιώντας σε αρχείο power point ένα δικό σας κείμενο (ποιήμα ή πεζό).
 Θα σας βοηθήσει στην επιλογή εικόνας η μηχανή αναζήτησης http://www.google.gr/
αν επιλέξετε εικόνα.

ΟΜΑΔΑ Δ

Α.Αρχικά φροντίστε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BC%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82 για να αποσαφηνίσετε την έννοια εμφύλιος πόλεμος.

Β. Στη συνέχεια αφού ανατρέξετε στις παρακάτω ιστοσελίδες


να παρουσιάσετε σε ένα αρχείο power point
1.    Πότε έγινε ο συγκεκριμένος εμφύλιος και ανάμεσα σε ποιες παρατάξεις;
2.    Ποιο γεγονός σχετίζεται με το ξεκίνημά του και ποιες ήταν οι αιτίες;

Γ. ΄Επειτα, αφού ανατρέξετε στις παρακάτω ιστοσελίδες γράψτε σε μια παράγραφο σε αρχείο word όσα πιστεύετε ότι αξίζει να μάθουν οι συμμαθητές σας για τον εμφύλιο πόλεμο στην Κολομβία


Δ.Αν υποθέσουμε ότι σας έχει ανατεθεί η υλοποίηση μιας αντιπολεμικής καμπάνιας προσπαθήστε να την πραγματοποιήσετε 1.είτε επιλέγοντας εικόνα ή ζωγραφικό πίνακα και γράφοντας ένα σλόγκαν
2. είτε οπτικοποιώντας σε αρχείο power point ένα δικό σας κείμενο (ποιήμα ή πεζό).
 Θα σας βοηθήσει στην επιλογή εικόνας η μηχανή αναζήτησης http://www.google.gr/
αν επιλέξετε εικόνα.

ΟΜΑΔΑ Ε
Α.Αρχικά φροντίστε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BC%CF%86%CF%8D%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82 για να αποσαφηνίσετε την έννοια εμφύλιος πόλεμος.

Β. Στη συνέχεια αφού ανατρέξετε στις παρακάτω ιστοσελίδες


να παρουσιάσετε σε ένα αρχείο power point τα προβλήματα και τις συνέπειες του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα.

Γ. ΄Επειτα, αφού ανατρέξετε στην  παρακάτω ιστοσελίδα γράψτε σε μια παράγραφο σε αρχείο word όσα πιστεύετε ότι αξίζει να μάθουν οι συμμαθητές σας για τον εμφύλιο πόλεμο στην πρώην Γιουκοσλαβία

Δ.Αν υποθέσουμε ότι σας έχει ανατεθεί η υλοποίηση μιας αντιπολεμικής καμπάνιας προσπαθήστε να την πραγματοποιήσετε 1.είτε επιλέγοντας εικόνα ή ζωγραφικό πίνακα και γράφοντας ένα σλόγκαν
2. είτε οπτικοποιώντας σε αρχείο power point ένα δικό σας κείμενο (ποιήμα ή πεζό).
 Θα σας βοηθήσει στην επιλογή εικόνας η μηχανή αναζήτησης http://www.google.gr/
αν επιλέξετε εικόνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.