Πέμπτη 2 Ιουνίου 2011

ΝΙΚΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ

2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
                       Σενάριο μαθήματος

Ταυτότητα

Τίτλος: «Η νίκη των δημοκρατικών μετά το πραξικόπημα των ολιγαρχικών».

Δημιουργός: Μαρία Μοσχά

Διδακτικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνικά.

Διδακτική ενότητα: Θουκυδίδη, βιβλίο 3, κεφ. 72,2 μέχρι 74,2.

Τάξη: Α΄Λυκείου.  Τμήμα:Α4   Δύναμη τάξης:22

Χρονική διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες.

Τόπος:Σχολικό εργαστήριο.

Προυποθέσεις υλοποίησης για δάσκαλο και μαθητή:
·        Ευελιξία ωρολόγιου σχολικού προγράμματος.
·        Εξοικείωση με την ομαδοσυνεργατική μάθηση.
·        Εξοικείωση των μαθητών με τον επεξεργαστή κειμένου.
·        Εξοικείωση μαθητών και δασκάλου με το περιβάλλον της πύλης για την ελληνική γλώσσα.

Σύντομη περίληψη: Οι μαθητές θα προσεγγίσουν μέσα από το περιβάλλον της πύλης και με την καθοδήγηση του διδάσκοντος τις συγκεκριμένες ενότητες του σχολικού εγχειριδίου, θα εργαστούν χωρισμένοι σε ομάδες, κάθε ομάδα θα έχει συγκεκριμένο αντικείμενο ορισμένο από την εκπαιδευτικό, θα παραχθεί εργασία με επεξεργαστή κειμένου και κάθε ομάδα θα παρουσιάσει στην ολομέλεια τα αποτελέσματα της εργασίας της.


Στόχοι:
Γνωστικοί
1.        Να εντοπίσουν οι μαθητές μέσα από το κείμενο του Θουκυδίδη την κατάσταση που επικράτησε στην Κέρκυρα μετά το πραξικόπημα των ολιγαρχικών.
2.        Να ασκηθούν στον εντοπισμό και στην αναγνώριση δευτερευουσών προτάσεων.
3.        Να έρθουν σε επαφή με συντακτικούς κανόνες που αφορούν τις μετοχές και να προσπαθήσουν να τους εφαρμόσουν στην πράξη.
4.        Να προβληματιστούν για τον τρόπο μετάφρασης των συγκεκριμένων αποσπασμάτων.
Παιδαγωγικοί
1.        Να αποκτήσουν οι μαθητές δεξιότητες συνεργατικής μάθησης.
2.        Να καλλιεργήσουν την κριτική τους ικανότητα μέσα από την αξιολόγηση πληροφοριών και τη σύγκριση εργασιών.
3.        Να προσεγγίσουν τη γνώση ενεργώντας και διερευνώντας μέσω κριτικής αναζήτησης.
4.        Να ασκηθούν στη συμπαραγωγή κειμένου.
Τεχνολογικοί
1.        Να γνωρίσουν οι μαθητές τις δυνατότητες που προσφέρουν ανοιχτά αρχαιογνωστικά περιβάλλοντα όπως η «Πύλη για την ελληνική γλώσσα».
2.        Να ασκηθούν στην επεξεργασία κειμένου.
3.        Να μάθουν να χρησιμοποιούν στη μελέτη τους ηλεκτρονικά εργαλεία.

Λεπτομερής Περιγραφή

Μεθοδολογία

Οι μαθητές εργάζονται χωρισμένοι σε ομάδες με τη διακριτική καθοδήγηση της εκπαιδευτικού προσπαθώντας να αποκτήσουν τη γνώση (διερευνητική μάθηση) και να οικοδομήσουν τη νέα γνώση στην ήδη υπάρχουσα (εποικοδομιστική μάθηση).

Οργάνωση της τάξης

Η τάξη στην οποία πρόκειται να εφαρμοστεί αποτελείται από 22 μαθητές. Θα χωριστούν σε 5 ομάδες (Τρεις των 4 ατόμων, μια με 3 και μια με 6.  Οι ομάδες αυτές έχουν χωριστεί με κριτήριο την επιθυμία των μαθητών, έχουν ήδη εργαστεί στο παρελθόν και λειτούργησαν ικανοποιητικά). Κάθε ομάδα είναι ενδεχόμενο να χωριστεί σε υποομάδες για την επίτευξη του φύλλου εργασίας.
 Κάθε ομάδα θα έχει στη διάθεσή της 2 Η/Υ εκτός από την τελευταία που θα έχει 3.

 1η ώρα:Αφού χωριστούν σε ομάδες θα τους δοθεί σε ηλεκτρονικό αρχείο το φύλλο εργασίας και θα ανατεθεί σε κάθε ομάδα συγκεκριμένη παράγραφος, στην ομάδα των 3 το 72.2, στις τρεις των 4 τα 72.3, 73.1, 74.1 και στην ομάδα των 6 το 74.2. Μέσα στο περιβάλλον της Πύλης τους ζητείται αρχικά να εντοπίσουν και να αναγνωρίσουν τις προτάσεις του κειμένου. Στη συνέχεια, τους ζητείται να ανατρέξουν από τα εργαλεία της πύλης στις αρχές σύνταξης και αφού μελετήσουν τα σχετικά με τις μετοχές να αναγνωρίσουν το είδος των μετοχών του κειμένου. Έπειτα, απαιτείται να γράψουν κάποιους ρηματικούς τύπους, ανάλογα με την παράγραφο που έχει να ασχοληθεί κάθε ομάδα. Μετά υποδεικνύεται να μελετήσουν τις δυο μεταφράσεις που δίνονται στην Πύλη και αφού τις συγκρίνουν να διατυπώσουν την προτίμησή τους αιτιολογώντας την. Τέλος, τους ζητείται να απαντήσουν γραπτά σε μια ερώτηση που αφορά το νόημα και την ερμηνεία του κειμένου. Όλες οι απαντήσεις θα δοθούν από τους μαθητές στο φύλλο εργασίας το οποίο θα αποστείλουν ηλεκτρονικά στο διδάσκοντα,  ο οποίος θα φροντίσει να είναι διαθέσιμα σε όλες τις ομάδες.
2η ώρα: θα παρουσιάσει κάθε ομάδα τα αποτελέσματα της εργασίας της και θα γίνει προσπάθεια να εντοπιστούν ενδεχόμενα λάθη, να προβληματιστούν οι μαθητές για τις πιθανές σωστές απαντήσεις και να αντιληφθούν τελικά μέσα από συζήτηση να συνθέσουν το παζλ: πώς οι δημοκρατικοί κατάφεραν να νικήσουν τους ολιγαρχικούς.
  Το τελικό αποτέλεσμα θα μπορούσε να παρουσιαστεί ενδεχομένως στο ιστολόγιο της τάξης, εφόσον υπάρχει ή να αποτελέσει αφορμή για τη σύνθεσή του από τους μαθητές έτσι να υπάρχει ένας χώρος ανάρτησης των εργασιών τους.
 Ο ρόλος του διδάσκοντα είναι επικουρικός και βοηθητικός σε όλη τη διάρκεια παρακολουθώντας και ενθαρρύνοντας τους μαθητές αλλά και φροντίζοντας κάθε ομάδα να κατανέμει τις εργασίες ισότιμα στα μέλη της.

Αξιολόγηση

Πραγματοποιείται και από την εκπαιδευτικό και από τους μαθητές με γνώμονα την ανταπόκριση των μαθητών στους στόχους που έχουν τεθεί αλλά και τις απαντήσεις στα φύλλα εργασίας.(ετεροαξιολόγηση- αυτοαξιολόγηση)

Κριτική

Κατά την εφαρμογή του συγκεκριμένου σεναρίου οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό, γιατί για πρώτη τους φορά προσέγγισαν αρχαιοελληνικό κείμενο μέσα σε ηλεκτρονικό περιβάλλον. Ωστόσο η ομάδα των 6 ατόμων ήταν η μόνη η οποία δε συνεργάστηκε αρμονικά και 2 μαθητές λειτούργησαν φυγόπονα.

Δικτυογραφία



Φύλλα εργασίας


ΟΜΑΔΑ Α
1.72-2
1. Να χωρίσετε το κείμενο σε προτάσεις και να τις αναγνωρίσετε.
α.
β.

2. Να εντοπίσετε τις μετοχές του κειμένου και να τις αναγνωρίσετε αφού ανατρέξετε στην παρακάτω διεύθυνση: http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_045.html

3. Να γράψετε το γ΄ ενικό του αορίστου των ρημάτων της περιόδου που σας δόθηκε.
α.
β.

4. Να συγκρίνετε τις δυο μεταφράσεις που εμφανίζονται και να καταγράψετε τις διαφορές που εντοπίζετε. Ποια θα επιλέγατε εσείς και γιατί;


5. Σε ποια ενέργεια στρέφονται οι ολιγαρχικοί και για ποιο λόγο κατά τη γνώμη σας; Ποιο το αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας;




ΟΜΑΔΑ Β
72.3
1. Να χωρίσετε το απόσπασμα σε προτάσεις και να τις αναγνωρίσετε
α.
β.
γ.
δ.
ε.

2. Να εντοπίσετε και να αναγνωρίσετε τις μετοχές τις μετοχές του αποσπάσματος, αφού ανατρέξετε για βοήθεια και στην παρακάτω διεύθυνση :
α.
β.

3. Να εντοπίσετε τα ρήματα που βρίσκονται σε χρόνο αόριστο να τα γράψετε στο ίδιο πρόσωπο σε άλλο αριθμό
α.
β.

4. Να συγκρίνετε τις δυο μεταφράσεις και να γράψετε τα συμπεράσματά σας.


5.Ποιες περιοχές κατέλαβαν οι δυο παρατάξεις;


ΟΜΑΔΑ Γ
73.1

1.    Να χωρίσετε το απόσπασμα σε προτάσεις και να τις αναγνωρίσετε
α.
β.
γ.
δ.

2.    Να εντοπίσετε τις μετοχές στο απόσπασμα και να τις αναγνωρίσετε, αφού ανατρέξετε για βοήθεια στη διεύθυνση:
α.
β.
3.      Να εντοπίσετε τα ρήματα που βρίσκονται σε ιστορικό χρόνο και να τα μεταφέρετε σε χρόνο μέλλοντα.
α.
β.
γ.
4. Να συγκρίνετε τις δυο μεταφράσεις που εμφανίζονται και να καταγράψετε τα συμπεράσματά σας.





5. Πώς ενισχύθηκαν οι δυο παρατάξεις την επόμενη μέρα;


ΟΜΑΔΑ Δ
74.1

1.    Να χωρίσετε το απόσπασμα σε προτάσεις και να τις αναγνωρίσετε
α.
β.
γ.

2.    Να εντοπίσετε τις μετοχές του αποσπάσματος και να τις αναγνωρίσετε, αφού ανατρέξετε για βοήθεια στη διεύθυνση: http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_043.html

3.    Να εντοπίσετε τα ρήματα που βρίσκονται σε ενεστώτα και να τα μεταφέρετε σε αόριστο
α.
β.

4.    Να συγκρίνετε τις δυο μεταφράσεις που εμφανίζονται και να καταγράψετε τα συμπεράσματά σας.


5.    Πώς έδρασαν οι γυναίκες στο απόσπασμα και ποια είναι η άποψη του Θουκυδίδη για τις γυναίκες;




ΟΜΑΔΑ Ε
74.2
1. Να χωρίσετε το απόσπασμα σε προτάσεις και να τις αναγνωρίσετε
α.
β.
γ.
δ.
ε.
στ.
ζ.

2. Να εντοπίσετε και να αναγνωρίσετε τις μετοχές του αποσπάσματος, αφού ανατρέξετε για βοήθεια στη διεύθυνση: http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_043.html
α.
β.
γ.
δ.

3. Να εντοπίσετε τα ρήματα που βρίσκονται σε ιστορικό χρόνο και να τα μεταφέρετε στο μέλλοντα
α.
β.
γ.
δ.
ε.

4. Να συγκρίνετε τις δυο μεταφράσεις που εμφανίζονται και να καταγράψετε τα συμπεράσματά σας.


5. Ποιες ενέργειες έκαναν οι ολιγαρχικοί και ποιες ήταν οι συνέπειες;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.